Zomerkamp Vrijdagsc_its ’22

Groepsfoto! 🙂

In de week van zaterdag 16 juli t/m zaterdag 23 juli hebben de Vrijdagsc_its zich vermaakt met een zeer geslaagd zomerkamp. Een reis die per trein en benenwagen is afgelegd met Rhens, te Duitsland als eindstation en “Am Pfaffenwäldchen” als kampterrein.

Zaterdag 16 juli zijn we ’s ochtends vroeg gezamenlijk in de trein in gestapt op station Colmschate. De officiële start van het kamp met de uitzwaaiende handen van het thuisfront. Na een flinke reis zijn de sc_its aangekomen op het station van Rhens, van waaruit de hike van 4,5 kilometer naar het kampterrein nog moest beginnen. Een hike die ze, zeer stoer, hebben afgelegd met hun zware rugzak. Heel knap! Eenmaal gearriveerd op het kampterrein is er al snel een ontdekkingstocht gestart. Een ontdekkingstocht van de geweldige omgeving waar we zijn beland. Een zeer groot (privé) terrein met geweldig uitzicht. Hier kunnen wij ons wel vermaken. Het kampterrein is opgebouwd, de tentjes zijn opgezet en de avond is begonnen met het eten van een broodje hamburger. Een mooi begin van de week!

Na een goede nachtrust is zondag 17 juli al vroeg van start gegaan. Na het ontbijt was de leiding “opeens verdwenen” en zijn de sc_its achter gelaten met een tas vol veiligheidshesjes, een GPS en codes. De dag is begonnen met een mooie weersvoorspelling en ze hebben een leuke tocht voor de boeg. Een tocht die uiteindelijk is geëindigd bij slot Stolzenfels, te Koblenz. Hier hebben we toegangskaartjes gekocht en het slot bezichtigd. Vervolgens zijn de sc_its doorgelopen naar de ijscoboer en daar hebben we gezamenlijk genoten van een ijsje, vóór de terugweg naar het kampterrein. Eenmaal op het kampterrein is er genoten van een lekkere pasta en is er ’s avonds genoten van een potje Weerwolven van Wakkerdam.

Maandag 18 juli had ook een vroege start en is ingeluid met een hike naar de Sesselbahn (stoeltjeslift) in Boppard. Een zit van ongeveer 10 minuten met een geweldig uitzicht over Boppard en de Rijn. Een lift van maar liefst 915 meter! Hierna zijn we doorgelopen naar het tankstation in de buurt. Hier hebben we de uitrusting gehuurd en aangetrokken om vervolgens de Mittelrhein Klettersteig te beklimmen. Een activiteit die, helaas, is begonnen met een flinke omweg doordat we de verkeerde afslag hebben genomen. Toen we hier eenmaal achter waren zijn we teruggelopen (een scout loopt altijd terug naar het punt waar hij/zij nog “goed” liep 😉 ). Daarna kon de geweldige activiteit eindelijk beginnen en gaaf dat dit was. Klimmend langs de rotswanden met hetzelfde mooie uitzicht over Boppard. Ondanks de enorme hitte en het vochttekort kunnen we terugkijken op een zeer uitdagende activiteit en een dag met veel kilometers. Eenmaal op het kampterrein hebben we genoten van wraps en een gezellige avond.

De warmste dag (voorspelling van 37 graden Celsius) van de week was dinsdag 19 juli. Een dag die we geheel hebben besteed in het zwembad van Koblenz (Freibad Oberwerth). ’s Ochtends zijn we relatief vroeg opgestaan voor het ontbijt, waarnaar de hike naar het station en daarna het zwembad kon beginnen. Uiteindelijk hebben we tot 18:30 uur genoten van het verkoelende water en een lekker ijsje. Hierna moesten we uiteraard nog weer terug naar het kampterrein, met een korte stop bij de supermarkt. Om 19:30 konden we met de bus vertrekken en vervolgens terughiken naar het terrein. Hierna moest de corveeploeg nog het avondeten bereiden (AGV) en konden we tegen 21:00 uur eindelijk samen avondeten. Omdat het ook ’s avonds en ’s nachts nog zeer warm was, hebben de jeugdleden de nacht gezamenlijk buiten geslapen onder de tarp. Gaaf!

Naast dat de sc_its veel zijn uitgedaagd en veel hebben gewandeld, hebben ze natuurlijk ook kunnen genieten van de rust. Zo was woensdag 20 juli een rustdag. Een dag die begon met uitslapen, gevolgd door een gezamenlijke brunch. Overdag zijn onder andere veel boeken gelezen en spelletjes gespeeld. Na het avondeten (rijst met paprikasaus) heeft iedereen de zwemkleding aangetrokken om af te koelen middels waterspelletjes.

Donderdag 21 juli is de wekker weer vroeg gezet en is de dag, na het ontbijt, om 09:00 uur begonnen met een hike naar het treinstation met de trein richting Koblenz. Tijdens deze kampdag hebben we eerst een bezoek gepleegd aan fort Ehrenbreitstein, middels de kabelbaan (Seilbahn Koblenz). Hier hebben we het middels het uitzichtpunt uitgekeken over Koblenz en rondgekeken. Vervolgens hebben we, na de reis met de kabelbaan naar beneden, rondgekeken bij de Duitse Eck. Hier hebben we rondgekeken, zijn we naar boven geweest en zijn we tot slot een andere Nederlandse scoutinggroep tegengekomen, met wie we, op de Eck, een potje Hollandse Leeuwen hebben gespeeld. Vervolgens zijn we met onze eigen groep doorgelopen naar de stad, waar de jeugdleden zijn onderverdeeld in twee- en drietallen met een budget voor avondeten en een eindtijd. Ze hebben de kans gekregen om de middag zelf in te vullen (van shoppen tot culturele uitstapjes) en mochten zelf bepalen wat en waar ze gingen eten. Vervolgens zijn we om 19:00 uur weer samengekomen en, na een krijtsessie op het plein, weer teruggegaan naar het kampterrein.

Omdat er in de week nog niet voldoende is gelopen, hebben de sc_its op vrijdag 22 juli de optie gekregen om (op vrijwillige basis) te gaan geocachen in de omgeving van het kampterrein. Een deel van hen heeft de keuze gemaakt om op het kampterrein rustig de tijd te nemen voor zichzelf en een leuk spel of een goed boek. Het andere, overgrote, deel is mee gegaan in de zoektocht naar totaal drie caches. Een dag met zeer goed weer en wederom voldoende kilometers. Verder is op de vrijdag veel aandacht besteedt aan het opruimen van het kampterrein, aangezien zaterdag alweer de terugreis voor de boeg staat. Als afsluiter van deze laatste volledige dag was het avondeten een gezellige en lekkere BBQ met meer dan voldoende watermeloen.

Ten slotte stond zaterdag 23 juli de wekker al zeer vroeg voor eenieder om de tassen in te pakken, tenten op te ruimen en de (laatste) hike te starten richting het treinstation in Rhens. Van hieruit kon de terugreis beginnen en zijn we rond 17:00 uur aangekomen op station Colmschate en begroet door het vrolijke thuisfront.

We kijken terug op een zeer mooi, leuk, gezellig en uitdagend kamp, bedankt!